Dziecko z Zespołem Aspergera, Dziecko z Zespołem Autyzmu
DZIECKO ZE SPEKTRUM ZABURZEŃ AUTYSTYCZNYCH
Sally Thibaunt z Australii jest autorką książki na temat dziecka z Zespołem Aspergera (David’s Gift: Aspergers Life and Love).
Sally syn David regularnie w latach 1998-2001, dwa razy w tygodniu uczęszczał na zajęcia terapeutyczno-edukacyjne do naszej kliniki Ready,Set...Go! w Australii.
Wspólnie z Sally Thibount obserwowaliśmy różne zachowania dzieci z zespołem Aspergera i uczyliśmy się jak je wspomagać.
Zaburzenie Zespołu Aspergera obejmuje przede wszystkim upośledzenie umiejętności społecznych, wycofanie ze środowiska rówieśników, brak akceptacji środowiska rówieśników, ograniczoną elastyczność myślenia i rozumienia, obsesyjne zainteresowania oraz niezgrabność ruchową i brak prawidłowej oceny swojego ciała w przestrzeni. Dzieci te – skupione w swojej inteligencji niejednokrotnie udowodniły światu o swojej wielkości. (m.in. Albert Einstein, Bill Gates, Isaak Newton).
Spektrum Zaburzeń Autystycznych ( Dziecko z Autyzmem) to nazwa grupy podobnych schorzeń, obejmującej Autyzm, Autyzm Atypowy, oraz Zespół Aspergera.
Spektrum Autystyczne – jest to szerokie pojęcie obejmujące różne typy dzieci o cechach autystycznych, wykazujących odmienne mechanizmy lub przyczyny powodujące trudności rozwojowe i mające często odrębne wymagania wobec srodowiska.
Charakteryzują się znacznymi zaburzeniami interakcji społecznych, komunikacji, jak również znacznie ograniczonymi zainteresowaniami, bardzo powtarzalnym zachowaniem oraz bardzo slabą koordynacja ruchową.
Zarówno dzieci Autystyczne jak i dzieci z Zespołem Aspergera korzystają z programu Do Szkoły, Gotowi...Start! na bardzo podobnych zasadach programowych. Ze wzgledu na to, że dzieci te wykazują charakter niezdarności ruchowej i koordynacyjnej oraz żle znoszą towarzystwo innych dzieci prowadzimy dla nich zajęcia w małej grupie z dużą dozą motywacji , powtarzalności czynności i zabaw dla łatwiejszej akceptacji terapii.
Najczęstsze kryteria diagnostyczne:
- zaburzenia funkcji społecznych z towarzyszącym egocentryzmem.
- niezdolność do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
- brak chęci do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
- nieadekwatne reakcje emocjonalne i społeczne
- ograniczone zainteresowania i aktywności, w tym :
- bardziej zapamiętane niż zrozumiane
- wyłączanie innych zainteresowań
- przywiązanie do powtórzeń
- powtarzające się zachowania rutynowe lub rytuały
- narzucane sobie
- narzucane innym
- cechy dotyczące języka i mowy m.in. takie jak:
- możliwe, choc nie obserwowane w sposób ciągły, opóżnienie wczesnego rozwoju mowy
- na pozór perfekcyjnie opanowane funkcje ekspresyjne języka
- dziwna prozodia, szczególne cechy głosu
- upośledzenie rozumienia, obejmujace złą interpretację znaczeń dosłownych i ukrytych
- problemy z komunikacją pozawerbalną obejmujące:
- ograniczony zakres gestów
- niezdarny język ciała
- ograniczony zakres lub niewłaściwe stosowanie mimiki
- szczególne, „zamrożone” spojrzenie
- trudności w utrzymaniu bliskiego kontaktu fizycznego i emocjonalnego
- niezgrabność ruchowa – poważne problemy z osiąganiem rozwoju psychomotorycznego przynależnego do wieku dziecka
- nieprawidlowe układanie ciała okresu niemowlęcego
- brak zainteresowania zabawkami, sięgania po zabawki w wieku niemowlęcym
- brak obracania się, turlania, zmiany pozycji w wieku niemowlęcym
- płaczliwość, zagapienia się, brak aprobaty przytulania, utulania
- trudności w osiąganiu kamieni milowych a zwłaszcza pominięcie okresu pełzania i czworakowania.
- wyjątkowa drażliwość na wszelkie bodżce sensoryczne
- trudności w opanowaniu jazdy na rowerze, hulajnodze
- tendencja do samodzielnych zabaw w ulubionych „kątach”
- drazliwość i nerwowość przy zabawach z rówieśnikami
W najmłodszych latach życia dziecka (2-3 latek) można zdiagnozować predyspozycje dziecka do problemów związanych z Zespołem Aspergera lub z Autyzmem Dziecięcym.
Często zdarza się mylenie objawów Zespołów Aspergera z Zespołami ADHD-Attention Deficyt Hyperactivity Disorder.Wczesna diagnoza jest możliwa tylko i wyłącznie w czasie wielokrotnej obserwacji zachowań dziecka zarówno przy indywidualnej pracy jak i przy pracy grupowej.
Jezeli mówimy o dziecku 2, 3 letnim jego praca to zabawa, a jeżeli mowa o zabawie 2-3 letniego dziecka z pewnego rodzaju dysfunkcjami - to wszelkiego rodzaju obserwacje zachowań psychomotorycznych.
Mamy ogromne doświadczenie w ocenie takich dysfunkcji psychomotorycznych u dzieci z autyzmem już od ich najmłodszych lat. Wdrażamy skuteczne terapie i oferujemy swoje usługi w Krakowie i okolicach.
Rehabilitacja w domu pacjenta